چت

شرکت فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین صادر کننده غیر نفتی در سال ۱۴۰۲

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه با صادرات ۱.۴ میلیون تن محصولات فولادی به ارزش بیش از ۷۰۰ میلیون دلار، عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی-پتروشیمی کشور را به خود تخصیص داد. این در حالی است که در صورت تجمیع میزان صادرات صورت گرفته در گروه فولادمبارکه، این گروه در میان صادرکنندگان نفتی و غیرنفتی کشور، رتبه دوم را کسب خواهد کرد.

شرکت فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین صادر کننده غیر نفتی در سال ۱۴۰۲

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، محمدیاسر طیب نیا، اعلام کرد که این شرکت با صادرات یک میلیون و ۴۰۹ هزار تن محصولات فولادی به ارزش بیش از ۷۰۷ میلیون دلار، جایگاه بزرگ‌ترین صادرکننده غیرنفتی-پتروشیمی کشور را به دست آورده است.

به گزارش خبرنگار فولاد، گمرک ایران آمار عملکرد ۱۰۰ صادرکننده اول کشور در حوزه تجارت خارجی را در سال ۱۴۰۲ اعلام کرد. از مجموع صادرات غیر نفتی کشور در سال گذشته، بالغ بر ۱۳۶ میلیون تن به ارزش بیش از ۴۹ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی انجام شده است که از این میزان، ۶۹ میلیون و ۷۳۹ هزار تن به ارزش ۲۸ میلیارد و ۹۵۵ میلیون دلار توسط ۱۰۰ صادرکننده برتر انجام گرفته است. این میزان صادرات توسط ۱۰۰ صادرکننده برتر، بیانگر افت ۱.۴۷ درصدی از نظر وزن و افت ۱۸.۹ درصدی از نظر ارزش دلاری نسبت به سال ۱۴۰۱ است. با این حال فولاد مبارکه توانسته است در سال ۱۴۰۲ هم از نظر وزنی و هم از نظر ارزش دلاری، رشد قابل توجهی نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته باشد. 

در سال ۱۴۰۲، از مجموع صادرات غیر نفتی کشور بالغ بر ۱۳۶ میلیون تن به ارزش بیش از ۴۹ میلیارد دلار، ۶۹ میلیون و ۷۳۹ هزار تن به ارزش ۲۸ میلیارد و ۹۵۵ میلیون دلار توسط ۱۰۰ صادرکننده برتر صورت گرفته است.

 فولاد مبارکه با رشد قابل توجهی در صادرات خود در سال ۱۴۰۲، توانسته است رتبه دوم در میان صادرکنندگان نفتی و غیرنفتی کشور را کسب کند.

 تأکید بر افزایش هم‌زمان وزن و ارزش دلاری صادرات نشان دهنده نگاه ویژه فولاد مبارکه به گذر از خام‌فروشی و صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر است.

 چالش‌هایی از قبیل محدودیت‌های در بازار جهانی، عدم امکان برنامه‌ریزی بلندمدت به دلیل ناپایداری شرایط ارزی و تغییرات در قوانین و تعرفه‌های صادراتی وجود دارد که باید در سال‌های آینده رفع شوند.

 نیاز به بهبود زیرساخت‌های کشور برای تقویت صادرات نیز از جمله مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد. اصلاحات لازم در بخش لجستیک و حمل و نقل و تقویت اسکله‌ها در بنادر از جمله اقداماتی است که می‌تواند به افزایش صادرات محصولات کمک کند.

دانلود فایل صادرات توسط 100 صادرکننده نخست به لحاظ ارزش دلاري در سال 1402 

بزرگترین صادر کننده غیر نفتی در سال ۱۴۰۲

دیدگاه ها
×